Robert Baden-Powell richtte in 1907 in Engeland de padvinderij op, wat daarna al snel een wereldwijde organisatie werd. Ook Oostvoorne was er al snel bij, rond het jaar 1908 waren de eerste “padvinders actief”.

Tussen 1920 en 1940 draaide de padvinderij in Oostvoorne opperbest, er was een landverkennersgroep: ‘De Duinhazen’ en een kabouter-padvindstersgroep: ‘De Strandvogels‘. In die tijd werd het spel ‘verkennen’ ook al in de duinen van Oostvoorne uitgevoerd. Ook pionierhout en verkennersstokken haalde men uit de duinen, dat was voor die tijd een goede oplossing. In 1940 werd door de Duitse bezetter de padvinderij in Nederland verboden, dus ook in Oostvoorne.

Na de oorlog werd de draad al snel weer opgepakt, met een nieuw groepje mensen ontstond het idee een luchtverkennersgroep op te richten, dit idee kwam van de nieuwe hopman Kok en de heer Gilhuis. Er werd onderdak gevonden in een boerderij in het dorp, welke heden ten dage niet meer bestaat en later in de duinen. In het begin van de oorlog was de Nederlandse vliegerofficier G.J. Geysendorffer, genoodzaakt een landing te maken op het vliegveld in de duinen. Het leek men toen een goed idee de groep te vernoemen naar deze piloot. Zo is de G.J. Geysendorffergroep geboren op 20 februari 1947.


Waarbij de groep startte als een luchtverkennersgroep maar wat later toch is veranderd in landverkenners(welpen) en waterscouts. In het logo van onze vereniging zijn de verschillende speltakken nog steeds af te lezen. Zo is de rode vorm een vliegtuigvleugel, wat symbool staat voor de luchtverkenners waar de vereniging mee gestart is. Het groene vlak staat voor het land en dus landverkenners, wat nu de welpen zijn. Het blauwe vlak is water, wat voor de zeeverkenners staat. In het midden is de Franse lelie afgebeeld, een internationaal Scouting teken.

 

Wie was Gerrit Johannes Geysendorffer

Gerrit(geboren in Sliedrecht 1-4-1892)  woonde na Sliedrecht, o.a. in ’s Gravenhage, Baarn, Soest, Rotterdam en Aerdenhout. Hij volgde een vliegopleiding als militair vlieger en behaalde het “Groot militair brevet”. Na de Eerste Wereldoorlog werd de overstap naar de burgerluchtvaart gemaakt. Als voormalig jachtvlieger moest hij leren om wat rustiger te vliegen nu hij met passagiers vluchten ging maken. Daarnaast werd hij verantwoordelijk voor vracht en post. Gerrit was de eerste Nederlandse vlieger die het verkeersvliegerbrevet haalde. Dit kreeg hij uitgereikt op 15 april 1921.

In 1924 was de eerste vlucht naar Nederlands – Indië geweest. Tijdens die vlucht was duidelijk geworden welke problemen men onderweg tegen kon komen. De volgende drie jaar werden geen verdere pogingen ondernomen. Totdat Gerrit Geysendorffer in juni 1927 vertrok voor de eerste intercontinentale burgervlucht van Amsterdam. De vlucht duurde 16 dagen. Onderweg hadden ze de nodige technische problemen, last van moessonregens, zandstormen en onweersbuien. Na een paar dagen in Bandung, vertrokken ze weer naar Amsterdam. Daar landde het vliegtuig met zijn passagiers en bemanning op 23 juli.

Gerrit bleef al die jaren vliegen en legde veel kilometers af als piloot van passagiersvliegtuigen. Ook na de Tweede Wereldoorlog bleef Geysendorffer vliegen. In 1947 werd hem dat noodlottig. Op zondag 26 januari vertrok hij van het vliegveld Kastrup, in de buurt van Kopenhagen. Direct na de start stortte de Dakota van de KLM neer. Bij het ongeluk vielen 22 slachtoffers,waaronder dan ook G.j.Geysendorffer.

Onderzoek naar het ongeluk wijst al snel uit dat een 19-jarige leerjongen had vergeten om voor de start, de klamp die het hoogteroer verankert (de z.g. elevator locking pin), weg te halen. Geysendorffer startte dus met een vliegtuig met een geblokkeerd hoogteroer en was dus volslagen kansloos om het toestel onder controle te krijgen.

Hoewel de meeste vliegtuigen van de KLM uit de tijd van G.J.Geysendorffer veelal zijn neergestort of opgeslagen staan in musea. Komen we de namen van de vliegtuigen bij de waterscouts nog vaak tegen, (vrijwel) alle lelievletten zijn namelijk benoemd naar (post)vliegtuigen van de KLM welke rondvlogen in de tijd van Geysendorffer.

Bent u in het verleden actief geweest bij de Geysendorffersgroep en heeft u nog een leuk verhaal uit het verleden, of wilt u komen kijken wat er tegenwoordig allemaal gebeurt bij ons. U bent van harte welkom om nog eens te komen kijken, leuke verhalen uit het verleden kunt u ook altijd  even e-mailen.