De waterscouts hebben natuurlijk boten nodig, de Geysendorffergroep heeft dan ook een uitgebreide vloot. Zo zijn wij in het bezit van 5 complete lelievletten, een motorvlet, een kajuitzeilboot en een sleepvlet.  Hieronder vind u een overzicht van deze vaartuigen:

Lelievletten:
Omdat bij de scouting nog niet iedereen een volleerd zeiler is moeten de boten tegen een stootje kunnen.
Daarom is er in de jaren 50 door een scheepsbouwer in samenwerking met Scouting Nederland een boot ontwikkeld speciaal voor waterscouts. “De lelievlet??? voor deze naam is gekozen omdat de Franse Lelie wereldwijd gebruikt wordt in vele scoutinglogo’s.

De lelievlet is uiteindelijk een stalen boot geworden met 2 luchtkasten en een ophaalbaar midzwaard, de boten zijn 5,60 meter lang en hebben een zeiloppervlak van 12,5m2. De lelievlet bleek geschikt om mee te roeien, zeilen en te wrikken en is ook erg makkelijk te onderhouden. En ook niet onbelangrijk erg stevig, onze oudste lelievlet is alweer ruim 40 jaar oud. De lelievlet is een groot succes gebleken sinds 1956 zijn er al meer dan 1600 lelievletten gebouwd. De lelievlet is nu dan ook het schip wat gebruikt wordt bij onderlinge wedstrijden tussen waterscoutinggroepen. Zelf hebben wij de volgende lelievletten in de vaart:

458 Fuut                     bouwjaar 1968
Deze vlet lag binnen in het clubgebouw toen deze in 1997 door brandstichting werd verwoest. Deze vlet heeft daardoor ernstige schade opgelopen, de vele deuken en vervormingen die toen zijn ontstaan zijn nog steeds goed zichtbaar. Momenteel wordt deze gebruikt als motorvlet voor tochten met de buitenboordmotor. Zeilen kan er niet meer mee omdat er geen mast en zwaard meer in en op kan.

505 Snip                     bouwjaar 1969
Deze vlet is na het vervangen van een deel van de bodem weer in de vaart en wordt gebruikt door de zeeverkenners.

708 Pelikaan               bouwjaar 1974
Deze vlet is gewoon in de vaart en wordt gebruikt door de zeeverkenners.

813 Pluvier                 bouwjaar 1976
Deze vlet is gewoon in de vaart en wordt gebruikt door de Wilde Vaart.

1434 Phoenix             bouwjaar 1997
Deze is vlak na de brand aangeschaft, en wordt momenteel gebruikt door de zeeverkenners.

1629 Ooievaar           bouwjaar 2009
Deze vlet is gewoon in de vaart en wordt gebruikt door de zeeverkenners.

En tot 1997 waren we nog in bezit van de:
541 Zwaan                  bouwjaar 1970
Deze is helaas niet meer in de vaart, ook deze lag binnen toen ons clubgebouw door brandstichting in 1997 verwoest is deze was niet meer te redden. Hiervoor is de 1434 in de plaats gekomen. In ons clubgebouw hangt als aandenken nog een klein stukje staal van de 541.

 

 

 

 

 

 

 

Bootnamen verklaard:  
Al onze lelievletten zijn vernoemd naar bekende vliegtuigen welke in de tijd van de naamgever van deze groep (G.j.Geysendorffers) rond vlogen.
Uitzondering op de regel is de Phoenix (1434) deze is aangeschaft toen de Zwaan(541), samen met ons voormalige clubgebouw is verwoest door brandstichting. De Phoenix is een vogel uit de Grieks mythologie die “uit zijn as kon herrijzen???, een toepasselijke naam.

 


Sleepvlet de Brandgans
Verder hebben wij ook nog een stalen sleepvlet met een dieselmotor. Deze boot wordt gebruikt om onze lelievletten naar wedstrijden, kampen of andere activiteiten kan slepen.

Deze boot is rond 1990 aangeschaft voor het symbolische bedrag van 1 gulden. De voormalige peilvlet was door een brand voor de voormalige eigenaar (een baggerbedrijf) niet meer rendabel om op te knappen. Na een grondige opknapbeurt en het vervangen van de dieselmotor is deze vlet al jaren door onze groep in gebruik. Door zijn sterkere dieselmotor en door de aanwezigheid van veel bagageruimte is dit voor ons de ideale boot om onze lelievletten mee te slepen naar kampeerlocaties buiten het Brielse Meer bijvoorbeeld met zomerkampen. Ook nu is de naam “Brandgans??? weer een mooie verwijzing naar het verleden.
In 2015 is “de Brandgans” grondig vernieuwd en verbeterd. Zo is o.a. de volledige aandrijflijn opnieuw opgebouwd, en is ook het volledige koel, uitlaat en brandstofsysteem volledig vernieuwd. Daarnaast zijn er ook grote cosmetische en praktische verbeteringen doorgevoerd. Door inzet van leden maar zeker ook door bijdragen van sponsoren en donaties is dit ingrijpende project mogelijk gemaakt (zie onderstaand sponsorbord).

afbeelding sponsorbord

DSC_4087